Moja lista blogów

niedziela, 23 marca 2014

"Cudowne" życie cudownych dzieci cz. I

Cudowne dzieci obdarzone są niezwykłymi zdolnościami i talentami, które ujawniają od najmłodszych lat życia. Od zawsze wzbudzały ogromne zainteresowanie otoczenia, budziły zachwyt i uznanie, często też zazdrość. Czy słusznie? Czy życie cudownych dzieci jest cudowne? A może cudowne dzieci są ofiarami talentu, zakładnikami własnego geniuszu?
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) -  cudowne dziecko, geniusz muzyczny epoki klasycystycznej, jest w dziejach muzyki zjawiskiem wyjątkowym. Od 6 roku życia występował jako cudowne dziecko wraz ze swą niezwykle muzykalną siostrą Nannerl.  Wyjechał na długie tournees koncertowe kolejno do Monachium, Wiednia, Moguncji, Frankfurtu, Brukseli, Paryża, Londynu, Mediolanu i Rzymu. Jako pięcioletnie dziecko próbował już komponować. Gdy miał 8 lat, ukazał się pierwszy jego utwór (sonata fortepianowa), rok później pisze pierwszą symfonię, a po dwu latach - pierwszy utwór sceniczny. W Rzymie otrzymał order od papieża, a w Bolonii członkostwo Accademia dei Filharmonici. w Mediolanie 14-letni chłopiec dyryguje swoją operą Mitrydates król Pontu. Po powrocie do Salzburga pisze szereg dalszych oper dla teatrów: wiedeńskiego, monachijskiego i mediolańskiego,a także na zamówienie swojego protektora arcybiskupa salzburskiego Hieronima Colloredo, z którym jednak pozostawał w złych stosunkach. Dlatego też postanowił wyjechać z Salzburga i osiąść na stałe w Wiedniu. Tam prowadził życie niezależnego artysty, płacąc za nie osamotnieniem, cierpieniem i biedą. Zmarł w 35 roku życia, pochowany został w zbiorowej mogile dla ubogich. Nigdy nie odnaleziono miejsca jego pochówku.
Miał bodaj najtrudniejsze życie wśród kompozytorów: być cudownym dzieckiem, ekploatowanym tylko z tej prostej przyczyny, że ma się talent, nie było łatwe. Na nieśmiertelność zasłużył sobie nie tylko talentem, ale i ogromną pracowitością, popartą przyrodzoną łatwością pisania. Łączył w swojej muzyce elementy stylu francuskiego, włoskiego, niemieckiego w genialną syntezę stylu uniwersalnego.
Źródło: B.Schaeffer Dzieje kultury muzycznej


Muzyka kameralna: Eine kleine Nachtmusic



 Muzyka fortepianowa: Marsz turecki


Opera: Czarodziejski flet



Muzyka kościelna: Msza C-dur "Koronacyjna"